«Όψεις του πολιτιστικού φαινομένου: Επιστημολογικές προσεγγίσεις του Θανάτου και της Ζωής»,


Του Δ. Γ. Μαγριπλή (επιμέλεια)

Το βιβλίο αποτέλεσε βασικό εγχειρίδιο για τη διδασκαλία του μαθήματος  «Ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις στην Κοινωνική Εργασία» που διδάχθηκε στο χειμερινό εξάμηνο του έτους 2010-1 και 2011 – 2, στο τμήμα “Κοινωνικής Εργασίας” του Α.Τ.Ε.Ι. Πάτρας.





Συνοπτική ανάλυση

Πρόκειται για μια συλλογική προσπάθεια όπου  ερευνητές από διαφορετικές μεθοδολογικές και επιστημονικές αφετηρίες καταγράφουν και στοχάζονται την έννοια του θανάτου. Ο τόμος έχει χωριστεί σε τέσσερα κεφάλαια, δίνοντας στον αναγνώστη την ευκαιρία εντρύφησης σε διαφορετικά πεδία προβληματισμού. Συγκεκριμένα:

  Στο πρώτο κεφάλαιο ιχνηλατείται ο θάνατος στην δημόσια σφαίρα. Και τούτο επιδιώκεται μέσα από τα άρθρα: «Κοινωνικές καταγραφές του θανάτου από το Βυζάντιο έως σήμερα στην Ελληνική πραγματικότητα» (Δ. Γ. Μαγριπλής), «Αξία της ζωής και την απαξία του θανάτου στα Δημοτικά τραγούδια» (Α. Ν. Δουλαβέρας), «Ο Θάνατος ως Show, ως Καταναλωτικό Αγαθό: Η περίπτωση της έκθεσης “Body Worlds”» (Γ. Τ. Αλεξιάς), «Πόνος-θλίψη-θάνατος: Η προσέγγιση της Κοινωνικής Εργασίας» (Δ. Η. Μπουρίκος – Π. Α. Σταθόπουλος), «Συμβουλευτική Παρηγορητική Πένθους : Μένοντας μαζί μέχρι το Τέλος» (Ι. Χ. Δρίτσας),  «Ο τοξικομανής και ο θάνατος. Η προβληματική του μη επιτελεσμένου πένθους» (Α. Ι.  Μάτσα).
  Στο δεύτερο κεφάλαιο αναζητείται η έννοια στον χώρο της φιλοσοφίας και της τέχνης. Εμπεριέχονται τα κείμενα: «Ελευθερία ενώπιον του θανάτου» (Α. Α. Παπαρίζος), «Si vis vitam, para mortem: Η αγωνία της υπάρξεως ενώπιον του θανάτου στη διαλεκτική μεταξύ θεολογικής και κοσμικής επιστημονικής σκέψεως» (Κ. Ι. Κορναράκης), «Θεολογικοί Στοχασμοί για τα έμβρυα και τα νήπια που ο βίος τους τερματίζεται πρόωρα» (Β. Γ. Φανάρας), «Τα Μαθηματικά ως φάρμακον θανάτου» (Δ. Κ. Πατσόπουλος), « Ο θάνατος στην Τέχνη» (Δ. Αγγελής).
   Στο τρίτο κεφάλαιο επιχειρούνται προτάσεις για την διαχείριση της έννοιας στις σχολικές αίθουσες.Συγκεκριμένα: «Παιδαγωγικές προσεγγίσεις της έννοιας του θανάτου» ( Α. Θ. Γκιουλής),«Φιλολογικές προτάσεις για τη διαχείριση της έννοιας του θανάτου» (Ι. Δ. Σόλαρης), «Θεολογικές προτάσεις για τη διαχείριση της έννοιας του θανάτου» (Ι. Π. Μπουγάς), «Διαπολιτισμική προσέγγιση του πένθους: η διαπολιτισμική διαχείριση του πένθους  στη σχολική κοινότητα, μία ειδική περίπτωση» (Β. Α. Πανταζή).

 Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται κείμενα με έντονο βιωματικό χαρακτήρα, δηλαδή μελέτες που σχετίζονται ακόμη και άμεσα με την ιδιότητα ή την διάθεση του συγγραφέα. Ειδικότερα: «Μοναχική ζωή: Φιλοσοφία περί του θανάτου» (Πατάπιος μοναχός Καυσοκαλυβίτης), «Ο θάνατος και ο κλινικός ιατρός. Βιωματική εμπειρία και σκέψεις ενός χειρουργού» (Ο. Γ. Βουδούρης), «Μυστήριον του θανάτου ή εξορία του θανάτου;» (Π. Λ. Καλαϊτζίδης), «Θάνατος δεν υπάρχει. Επιθανάτιες εμπειρίες και νέα πνευματικότητα» (Δ. Ι. Μπεκριδάκης).

 Στο κεντρικό θέμα «Επιστημολογικές προσεγγίσεις του θανάτου και της ζωής» απαντά και ο εικαστικός Χρήστος Παζαΐτης. Η άποψή του αποτυπώνεται με το πρωτότυπο έργο του, που κοσμεί το εξώφυλλο του τόμου.


Eκδοτικός οίκος Αν. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2008,ISBN 960-978-6741-52-4 (πρόλογος : Δ. Γ. Μαγριπλής)


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο αναμορφωμένος

Δ. Γ. Μαγριπλής / μικρό βιογραφικό

Θα νικήσουμε….