Πολιτισμός και Διαφορετικότητα. Εμείς και οι Άλλοι

Του Δ. Γ. Μαγριπλή (επιμέλεια)


Συνοπτική ανάλυση: Το βιβλίο αποτελεί τον τέταρτο τόμο της επιστημονικής σειράς Θεός – Άνθρωπος – Κοινωνία. Έρχεται  να καλύψει κάποια ερευνητικά κενά και να προσθέσει επιπλέον πορίσματα στην θεωρητική και πρακτική διαπραγμάτευση του πολιτισμικού φαινομένου, ιδιαίτερα στο  κεφάλαιο «Εμείς και οι Άλλοι». Περιέχει πρωτότυπα  κείμενα δομημένα σε τέσσερεις ενότητες. Συγκεκριμένα: Κεφάλαιο πρώτο :Η ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ[1. Η. Κουλακιώτης - Ο Αλέξανδρος και οι«βάρβαροι» 2. Ε. Λαζόγκας - Από τη διαφορετική αρχιτεκτονική μορφολογία των πολιτισμών στον πανανθρώπινο κοσμολογικό συμβολισμό του ναού. Κόσμος και ναός στην αρχαιότητα 3. Δ. Γ. Μαγριπλής - Η συλλογική διαφοροποίηση στην προνεωτερική πραγματικότητα: Η Βυζαντινή αίρεση 4. Α. Γ. Μαράς - Χριστιανισμός και Ελληνικός πολιτισμός. Η στάση των «Απολογητών» απέναντι στον πολιτισμό του 2ου- 3ου αιώνα μ.Χ. 5. Φ. Πέρρα - Η εικόνα του άλλου κατά το μεσαίωνα: Όψεις των σχέσεων μεταξύ Ελλήνων και Λατίνων (10ος  - 15ος αι.) 6. Γ. Κόνδης - «Εμείς» και οι «Άλλοι» : Η περίπτωση του ανταγωνισμού δύο πόλεων (Άργος – Ναυπλίο) 7. Ρ. Μ. Σάμπα - Έτεροι εταίροι: Χίλιες μειονότητες και μία ταυτότητα στο ίδιο κράτος . Το παράδειγμα του Λιβάνου] Κεφάλαιο δεύτερο: Η ΕΝΝΟΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ [8. Σ. Κατούντα - Πολιτισμική διαφορετικότητα και λογοτεχνική πρόσληψη. Οιδίπους  Τύρανος και Φροϋδική ερμηνεία: Για μια ανάγνωση του Οιδίποδα άνευ Οιδιπόδειου 9. Ι. Κ. Σπηλιοπούλου - Ο Καζαντζάκης, η Φραγκοκρατία στην Πελοπόννησο και το πρόβλημα της πολιτισμικής ταυτότητας του Νεοέλληνα μέσα από το έργο του Ταξιδεύοντας – Ο Μοριάς 10. Α. Ν. Δουλαβέρας - Η Ετερότητα στα Δημοτικά τραγούδια: Προξενιά, έρωτες, γάμοι ετεροδόξων και αλλοεθνών 11. Σ. Γουνελάς - Τρεις διαφορετικοί του ίδιου πολιτισμού: Σαραντάρης, Πεντζίκης, Λορεντζάτος 12. Β. Μανουσάκης - To Εγώ και το Άλλο στην Ποίηση: Η Αυτοχειρία ως Τρόπος Διαφυγής στην Ποίηση των Σύλβια Πλαθ και Ανν Σέξτον 13.  -  Γ. Αλεξιάς - M.Παπαθανασίου - Το γυναικείο τατουάζ ως μορφή σωματοποίησης της πολιτισμικής διαφορετικότητας και αντίστασης 14. Κ.Φ. Σμιτζμπερζέ –  Αnamorphotiques 15. Γ. Ι. Παπαϊωάννου - Περί Διαφορετικότητας 16. Θ. Ν. Παπαθανασίου - Η κοινότητα ως βρόχος. Η αποστολή της Εκκλησίας στη σκοτεινή πλευρά της σελήνης.17. Δ. Κ. Πατσόπουλος – Τ. Πατρώνης - Εικόνες των Μαθηματικών της Εγγύς Ανατολής στους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς

Κεφάλαιο τρίτο: ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ [ 18. Χ. Βάγια - Η ειρηνική συνύπαρξη σε μια  διαπολιτισμική κοινότητα - Επανακτώντας  την προσοικείωση 19. Σ. Σπανέας - Κέντρο Υποδοχής και Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο στην Κύπρο: Θέτοντας τις βάσεις για μια σύγχρονη οργανωσιακή δομή 20. Α.Ε. Καρακώστα - Επιπολιτισμός, Μετανάστευση και προσαρμογή 21. Θ. Φούσκας – Χ. Οικονόμου - Η πρόσβαση των μεταναστών στις υπηρεσίες υγείας στην Ελλάδα: Η ανάδυση μιας διακριτικής πρακτικής 22. Κ. Καστανιώτη - Η συμπεριφοριστική κουλτούρα των επαγγελματιών υγείας απέναντι στους αλλοδαπούς ασθενείς 23. Μ. Α. Κουρή -  Πολιτιστικοί Οργανισμοί και Πολιτισμική Διαφορετικότητα: H εμμένουσα πρόκληση 24. Κ. Β. Σκλάβου - Η διαπολιτισμική διάσταση της εκπαίδευσης ενηλίκων. Η ανίχνευση των εκπαιδευτικών αναγκών και η καταγραφή των στάσεων των ενηλίκων προσφύγων και μεταναστών 25. Σ. Γιαγκάζογλου - Η Θεολογία της Ετερότητας και το θρησκευτικό μάθημα στην Ελλάδα. Διαπολιτισμικές δυνατότητες και προοπτικές 26. Δ. Μπεκριδάκης - Ορθοδοξία και νέες Θρησκείες. Η εκκλησιαστική αποτίμηση της θρησκευτικής ετερότητας 27. π. Π. Καποδίστριας - Συναντώντας τους άλλους στις αφρικανικές κοινωνίες. Μια άγνωστη συνέντευξη του Πάπα και Πατριάρχη Αλεξανδρείας Παρθένιου Γ’ 28. Ι. Χ. Δρίτσας – Β. Δημόπουλος – Χ. Γροσδάνη - Ο ψηφιακός “άλλος” απέναντι στην παιδική αθωότητα. Η παιδαγωγία της τηλεοπτικής βίας]

Τον τόμο προλογίζει ο Ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών κύριος Δ. Γόνης. Επίσης συμμετέχει η εικαστικός Α. Κοκονάκη απαντώντας στο κεντρικό ερώτημα του τόμου με την πρωτότυπη σύνθεσή της που κοσμεί το εξώφυλλο του βιβλίου.  


Εκδοτικός οίκος Αν. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη, 2011, (προλεγόμενα: Δ. Γ. Μαγριπλής, πρόλογος: Δ. Γόνης)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο αναμορφωμένος

Θα νικήσουμε….

Τι βλέπεις Θοδωράκη;